Nieuwsbode

Op 11 april 2018 stonden we in De Nieuwsbode met een artikel en een mooie foto. Klik op Nieuwsbode om het bericht uit de krant 2018 te lezen (pdf).

Uit De Nieuwsbode Zeist, december 2016:

Het Weihnachtsoratorium door het Socrateskoor en het Heuvelrugorkest
Zeist – Hoe kun je beter de kerstperiode beginnen dan met het luisteren naar het Weihnachtsoratorium van Bach? Dat dacht dirigent Sven Boogert nadat hij met zijn Socrateskoor eerder dit jaar The Armed Man van de Britse componist Karl Jenkins had uitgevoerd. Boogert is muziekdocent en conrector van de Stichtse Vrije School maar ook al dertig jaar fanatiek koordirigent.

Bach is de grootse van allemaal, merk je dat ook in het Weihnachtsoratorium?

‘Natuurlijk. De virtuoze solopartijen en de prachtige meerstemmige koordelen maken dit werk tot een hoogtepunt in zijn oeuvre. Vreemd genoeg heb ik het nog nooit gedirigeerd, maar het is nog mooier en fijner dan ik dacht. Het is zo goed en zo ontzettend precies uitgedacht. Alles in de partituur klopt. Dat is heerlijk om te doen.

Samen met het orkest en de solisten zijn er zo`n 80 uitvoerenden.’

Hoe verloopt het repetitieproces?

‘We komen wekelijks bijeen. Voor dit werk zijn we in mei begonnen met de repetities. Kort voor de uitvoering repeteren we meerdere keren per week. Per repetitie doen we een koorstuk en een koraal. De meeste tijd gaat zitten in de koordelen. Die zijn complex. De koralen hebben we sneller onder de knie.’

Het orkest komt er pas in het laatste stadium bij?

‘Klopt, we doen drie repetities met het orkest. Het zijn vrijwel allemaal beroepsmusici. Kees Paasen van de muziekschool in De Bilt zocht de strijkers bij elkaar en trompettist Anita van Soest stelde de blazersgoep samen. Gisteren repeteerden we voor het eerst samen. Geweldig is dat. Je merkt direct dat het orkest de zangers optilt, maar andersom is dat net zo goed het geval. Dat is fantastisch om te dirigeren.’

Wat is voor een dirigent het moeilijkste in het Weihnachtsoratorium?

‘De recitatieven waarin dus de solist het verloop van de handeling duidelijk maakt, luisteren heel erg nauw. De solist bepaalt het tempo en dan moet je dus heel erg strak zijn in de timing, Dat is uitdagend en daarom is het heerlijk om met een professioneel orkest te werken.’

Je hebt ook ervaring in TivoliVredenburg, maar een oratorium klinkt beter in een kerk?

‘Zeker, we voeren dit uit in de Noorderlichtkerk en die is perfect, vooral natuurlijk omdat het een ideale galm heeft. Dat is verreweg het mooist voor dit soort werken.’

Weihnachtsoratorium van Bach, 17 december in de Noorderlichtkerk in Zeist met het Socrateskoor en het Heuvelrugorkest, aanvang 20.00 uur. Kaartverkoop: via socrateskoor.nl, of socrateskoor@gmail.com. Ook zijn kaarten te verkrijgen bij de Nieuwe Boekerij in Zeist of Boekhandel Jacques Baas in Driebergen. En, aan de zaal.

Archief:

Socrateskoor verrast publiek met uitgesproken stukken

Zeist/Driebergen – Het Socrateskoor gaf het afgelopen weekend tweemaal een concert.

Het concert in Driebergen in de Sint Petrusbandenkerk was zondag 10 april 2016. Hetzelfde concert hebben ze zaterdagavond 9 april in de NoorderLichtkerk uitgevoerd. Het waren twee geslaagde uitvoeringen van Messa di Gloria van Puccini en The Armed Man van Jenkins.

Twee uitgesproken stukken die het publiek hebben verrast. Zeker The Armed Man waarin aandacht werd gegeven aan oorlog en verderf, maar ook aan hoop en verwachting.

Het eerst volgend concert van het Socrateskoor is op 17 december. Dan zal in de NoorderLichtkerk het Weihnachtsoratorium worden uitgevoerd.